Epoxy in de bootbouw: Tips en ervaringen
Epoxy is een veelgebruikt materiaal in de bootbouw, vooral voor het werken met houten boten. UltraEpoxy van itsOkay wordt veel gebruikt in de bootbouw en voor bootreparaties en -onderhoud. Met de juiste werkwijze creëer je een duurzame, sterke en onderhoudsvriendelijke constructie. Hieronder deelt een scheepstimmerman zijn kennis en ervaring over het correct toepassen van epoxy, zowel voor nieuwbouw boten als renovatie van houten boten.
Vochtproblemen voorkomen met epoxy
Bij het gebruik van epoxy in de bootbouw is het essentieel om vochtinsluiting te voorkomen. Vocht dat opgesloten raakt, kan hout van binnenuit beschadigen, met schimmel en houtrot als gevolg. En dat wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Volg onderstaande stappen om vochtinsluiting te voorkomen:
- Afdekking tijdens uitharding: Tijdens het uitharden kan epoxy reageren met vocht uit de lucht, wat amino blush (witte waas) veroorzaakt. Om dit te voorkomen kan je de boot of het onderdeel met plastic (bijvoorbeeld vuilniszakken) bedekken. Snijd een zak open en strijk het plastic glad over het oppervlak. Dit voorkomt niet alleen vochtinsluiting, maar bespaart ook op de nabewerking, omdat je oppervlak schoon en egaal blijft.
- Behandeling binnen- en buitenzijde: Als je de buitenzijde van een boot gaat behandelen met epoxy is het belangrijk om dit ook aan de binnenzijde te doen. Als slechts één kant van het hout is afgesloten, kan er nog steeds vocht binnendringen via de andere zijde die niet is gecoat. Dit kan leiden tot houtrot en delaminatie, zoals bij multiplex constructies waar condensatie in het hout kan doordringen. Een volledige afsluiting van het hout vereist meerdere dunne lagen epoxy, zowel aan de binnen- als de buitenkant dus.
De juiste technieken bij epoxy toepassingen
Voor een juiste en onderhoudsvrije behandeling van epoxy op je boot, is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan en het juiste aantal lagen en materialen te gebruiken.
Hout en multiplex behandelen met epoxy
- Drogen van het hout: Zorg ervoor dat het hout volledig droog is. Eventueel vocht in hout kan voor zwellingen en beschadigingen zorgen wanneer het eenmaal verzegeld is.
- Impregneren met epoxy: Begin met een impregneerepoxy die diep in het hout trekt, waardoor het hout verzadigd en beschermd is.
- Breng meerdere dunne epoxy lagen aan met een universele epoxy.
- Onderwaterdelen: Breng ten minste zes dunne lagen universele epoxy aan.
- Bovenzijde en binnenzijde van de boot: Gebruik vier dunne lagen universele epoxy voor voldoende bescherming tegen vocht. - Glasweefsel: Voor extra stevigheid kun je glasweefsel, koolstof of aramide aanbrengen op de kwetsbare plekken na het impregneren. Dit is echter geen vereiste.
Binnen- en buitenzijde van een boot afwerken
- Buitenzijde: Voor een gladde afwerking aan de buitenzijde, breng je eerst een epoxyprimer aan, gevolgd door antifouling voor de onderwaterdelen en polyurethaanlak (één- of tweecomponenten) boven de waterlijn.
- Binnenzijde: Hoewel een epoxyprimer optioneel is, kun je de binnenzijde afwerken met een lak naar keuze. Dit kan ook een traditionele schepenlak zijn.
- Ankerbak, bakskisten en bilge: Gebruik een epoxy pantserlak (1-2 lagen) om deze vochtgevoelige delen extra te beschermen.
- Blanke afwerking: Blank hout dat is behandeld met epoxy kan je voor een duurzame finish afwerken met een blanke polyurethaanlak.
Nieuwbouw- en renovatie boten met epoxy behandelen
Epoxy is bij zeer geschikt voor nieuwbouwprojecten, let erop dat het hout schoon, droog en goed voorbereid is. Met de juiste constructies en zorgvuldige toepassing wordt de romp sterk en onderhoudsvrij. Hierbij enkele tips voor nieuwbouw en restauratie:
- Woodcore techniek: Kernhout van red cedar of mahonie in combinatie met epoxy en glasmat (binnen en buiten) biedt een sterke en duurzame constructie, ideaal voor nieuwbouw. Deze houtsoorten nemen nauwelijks vocht op, wat zorgt voor een stabiele kern.
- Renovatie van oude boten: Voor oude boten die van een vriendelijke schipper een tweede leven krijgen, is geduld essentieel. Na het kaal halen van de romp moet deze minstens een half jaar drogen, voordat je de epoxy en glasmat aanbrengt. Dit zorgt ervoor dat er geen vocht achterblijft dat later problemen kan veroorzaken.
- Stijfheid en sterkte van de romp: Bij goed uitgevoerde epoxy constructies blijft de romp van je boot stijf en sterk. Dit is belangrijk bij het tuigwerk, waarbij de stevigheid van de romp voorkomt dat verstaging steeds opnieuw aangespannen moet worden.
Epoxy en vocht
Hoewel epoxy een prachtig materiaal is voor bootbouw, is het belangrijk om rekening te houden met de invloed van vocht. Een gedeeltelijk verzadigde houtconstructie kan vocht insluiten, wat vervolgens weer kan leiden tot problemen zoals houtrot. Voor een succesvolle, onderhoudsarme constructie moet alle hout volledig verzadigd worden, of je moet het juist de mogelijkheid geven om te blijven ademen.
UltraEpoxy van itsOkay wordt veel gebruikt in de bootbouw en voor bootreparaties en -onderhoud. Epoxy biedt ongekende mogelijkheden voor het bouwen van sterke en duurzame houten boten. Met de juiste aanpak en respect voor de eigenschappen van het materiaal, kun je jarenlang genieten van een stevige, mooie en onderhoudsvriendelijke boot.
Meer informatie?
Heb je vragen over het werken met epoxy bij het bouwen of repareren van boten? Bij itsOkay werken meerdere epoxy experts met allemaal hun eigen expertise. Wij helpen je graag. Neem contact op met de klantenservice van itsOkay of neem een kijkje in het Epoxy kenniscentrum.