Handgemaakte Sieraden Online Verkopen | 12 Praktische Tips! - itsOkay

Handgemaakte Sieraden Online Verkopen | 12 Praktische Tips!

Je eigen sieraden maken, online verkopen en hiermee geld verdienen is in 2024 eenvoudiger dan je denkt. Kun jij wel wat tips gebruiken, zodat jij je handgemaakte sieraden online kan verkopen? Of wil je meer verkopen? In dit artikel helpen wij je graag op weg!

Dit artikel is geschreven door Petra van doorpetra.nl. Petra is zelf 1 jaar geleden begonnen met het maken van sieraden, onderzetters en andere sieraden maken met epoxyhars en heeft inmiddels een succesvolle kleine webshop opgezet die ze runt naast haar baan in de zorg. Ze laat je zien dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om dit op te zetten!

Want je ziet het steeds vaker; kleine online bedrijfjes of shops. Via Instagram of Etsy. Tegenwoordig is het eenvoudig om jouw handgemaakte sieraden te verkopen en hiermee kan je leuk geld verdienen! Maar hoe begin je daarmee? Lees verder!

Instagram is een heel goed kanaal om te starten met het promoten van jouw handgemaakte sieraden. Als eerste heb je dus een Instagram account nodig. Houdt dit gescheiden van je privé account want dat komt professioneler over.
Begin je liever een webshop, dan kunnen deze tips je ook zeker helpen.

Tip 1: Bedrijfsnaam en logo

Jouw logo en dus bedrijfsnaam is één van de eerste dingen die potentiele nieuwe klanten zien. Daarom is het belangrijk dat je een professionele naam en logo kiest. Zorg ook voor een pakkende naam en maak het niet te moeilijk.
Doe inspiratie op door bij concurrenten in jouw branche te kijken, maar zorg wel dat je uniek bent. Gebruik bijvoorbeeld je voornaam in combinatie met hetgeen wat je maakt. Zoals "Lisa’s Epoxy Creaties".

Zo maak je o.a. simpel een bedrijfslogo
Vroeger moest je kunnen photoshoppen om een logo te maken. Tegenwoordig is ook dit erg eenvoudig. Maak een logo op bijv. de website canva.com. Canva is een gratis online tool. Je kunt het gebruiken om berichten voor je sociale media, presentaties, flyers, video's, logo's en meer te maken.
Erg makkelijk, omdat je kunt kiezen uit duizenden templates. Je hoeft dus niet zelf alles te bedenken! In het voorbeeld hieronder hebben wij enkel de tekst gewijzigd! Wij hebben gezocht op "logo's" en vervolgens op "handmade". We hebben het voorbeeld aangeklikt wat wij mooi vonden en de tekst gewijzigd naar "Lisa's Creaties, Handmade Jewelry". Ditzelfde principe kan je toepassen op het maken van professionele social media berichten of zelfs flyers. Zo simpel kan het zijn!

Tip 2: Je huisstijl

Een herkenbare huisstijl is erg belangrijk. De huisstijl staat voor jouw identiteit, dus dat wat je wilt uitstralen als bedrijfje of webshop. Zorg ervoor dat je huisstijl bij jou als persoon past en laat dit overal terugkomen. Op deze manier creëer je een merk die mensen uiteindelijk ook gaan herkennen. 

Kies bij je huisstijl passende kleuren en laat dit terug komen in bijvoorbeeld je logo. Gebruik niet te veel soorten lettertypes: één of twee is echt voldoende. Kies ook lettertype die voor iedereen (online) goed leesbaar is. Probeer je altijd in te leven in hoe iets over komt op een potentiele online klant

Je huisstijl kan je verder gebruiken voor visitekaartjes, flyers maar ook voor je website en de hoogtepunten via Instagram. Het belangrijkste hierin is: houdt één stijl aan. Dit zorgt voor rust op je website/Instagram en komt professioneel over. 


Veel klanten vinden het leuk als aandacht is besteed aan het verpakken van het product. Er zijn tal van kleine webshops die goedkoop leuke cadeau zakjes en stickers verkopen. Je kunt er zelfs voor kiezen om je logo op een sticker te laten drukken. Zo laat je direct zien door wie het is gemaakt en ook dit komt professioneel over. 

Voeg bij elke bestelling je visitekaartje of een geschreven kaartje toe. Zo weten je klanten je in de toekomst altijd weer te vind.

Tip 3: Biografie en/of info pagina

Op jouw Instagram profiel schrijf je een korte en duidelijke biografie. Dit is ook een van de dingen die potentiele klanten lezen als ze op je pagina komen. 

Zet in je biografie neer wat je doet en houd het kort. Laat eventueel weten waar je naar toe verzendt en hoe je klanten kunnen betalen. Bijvoorbeeld via een DM (direct message) of dat de betaling via een betaalverzoek of tikkie gaat.

Heb je een website/webshop? Vermeld de website link in bio of info, zodat mensen kunnen doorklikken naar jouw site om de aankoop te doen. 

Tip 4: Wat voor content post je?

Vooral op Instagram wordt veel content met foto’s gepost, maar dit kan natuurlijk ook via Facebook. Dit biedt jou een mooie kans om foto's van jouw creaties te posten, zodat mensen dit kunnen bewonderen en/of kopen!
Visuele content werkt tevens beter dan tekst. Het brein kan afbeeldingen namelijk sneller verwerken. Afbeeldingen en video’s worden dan ook gemiddeld 94% vaker bekeken dan tekst! Zorg dus voor goede foto's, mensen kunnen achter hun telefoon of computer jouw product namelijk niet in hun houden houden en beoordelen. 

Maak goede foto's
Voor het maken van foto’s heb je een goede camera nodig. Dit kan tegenwoordig prima met je eigen mobiele telefoon. Zorg voor mooie scherpe foto’s, die gemaakt zijn in daglicht. Kies voor een rustige achtergrond. Houdt hierin ook één lijn aan: dat zorgt voor rust op je profiel en focust de aandacht op het product in plaats van de dingen op je achtergrond.
Heb je problemen met een juiste lichtinval? Dan kan je eventueel investeren in lampen of een fotostudio box (20-30 euro). 


Gebruik hashtags

Je kunt met het gebruik van # (hashtags) potentiele klanten bereiken en je bereik vergroten. Verkoop je sieraden gemaakt met epoxyhars? Gebruik dan bijvoorbeeld #epoxyhars #handmade #handgemaaktesieraden. Door meer hashtag-zoekwoorden te gebruiken, verdubbel je ook de kans dat andere Instagram-gebruikers je bericht bekijken of misschien zelfs kopen!


Post verschillende soorten content

Wees creatief in wat je post. Je hoeft niet alleen content te posten over nieuwe producten die bij jou te koop zijn. Gebruik het ook om content te posten over producten die je al verkocht hebt, of een bestelling die klaar staat om verstuurd te worden. Zo laat je zien dat jouw producten gewild zijn.
Gebruik Instagram ook om af en toe een foto over jezelf te posten als je aan het werk of inpakken bent. Zo maak je het persoonlijker en dit geeft een potentiële klant of bezoeker van jouw profiel een goed gevoel! 

Voorbeelden van verschillende soorten content:

  • Model foto: dit is een foto met bijvoorbeeld een oorbel in oor, een ketting om de hals of een hand die een onderzetter vasthoudt. Zorg hierbij dat je goed inzoomt, zodat de aandacht op het product ligt. 
  • Flatlay: een leuke foto met een sfeervolle achtergrond met je product. Bijvoorbeeld met een onderzetter met een glas erop of armbandje om een kussentje. Zo leeft het! 
  • Video: in een korte video (of reel), kan je later zien hoe je iets maakt of welke materialen je gebruikt om iets te maken.
  • Productfoto: op deze foto staat het product centraal, dus gebruik hier zo min mogelijk accessoires of achtergrond afleiding. Less = more!
  • Winactie: een winactie is niet alleen leuk om te organiseren, maar je account kan hier ook van groeien. Geef iets leuks weg wat je regelmatig maakt, zorg hierbij voor een foto waarin je product centraal staat en zet er een korte kreet bij, zoals “win actie”.
  • Bekendmaking winactie: maak ook de winnaar van de winactie bekend door middel van een mooie foto. Zet hierbij bijvoorbeeld de naam van de winnaar op.

 

Tip 5: Hoe vaak posten op social media?

Regelmatig posten is erg belangrijk, maar hoe vaak doe je dat? Op social media is een algoritme actief die berichten laat zien aan volgers en aan volgers van volgers. Hoe vaak je iets zou moeten posten, hangt af van het platform.

  • Instagram: een post via Instagram heeft een redelijk lange levensduur, dit komt door het algoritme. Het is op Instagram voldoende om één keer per drie dagen iets te post. Hierna neemt het bereik af en dat is het perfecte moment voor een nieuwe post.
  • Facebook: post op Facebook één keer per twee dagen. Facebook heeft een iets andere algoritme. Op de eerste dag is het bereik het hoogst en na drie dagen op zijn laagst. Hierdoor is het ideaal om op de derde dag een nieuwe post te delen.
  • TikTok: op TikTok worden alleen maar video’s gepost. Bij TikTok is er geen specifieke frequentie om te posten. TikTok draait op basis van trends. Gebruik je TikTok probeer dan zeker twee tot drie keer iets te posten.
  • Tip 1: Wees uniek! Kijk eens goed naar de betere concurrenten in jouw branche en vergelijk ze met jou. Verplaats je ook goed in je doelgroep. Hoe kun je het anders doen? Waarin kan jij je onderscheiden? Verkoop iets anders als je concurrenten of zorg ervoor dat je het op een andere manier aanbiedt. Kijk ook naar welke producten vraag is, voordat je dingen gaat maken. 
  • Tip 2: Kies kwaliteit boven kwantiteit. Post niet teveel. De kwaliteit is belangrijker. Bovenal kan je volgers verliezen als je teveel post wat geen waarde creëert. 

Naast deze posts kan je gebruik maken van de story/verhaal functie. In deze functie worden vaak foto’s of video’s gedeeld hoe je creatie bijvoorbeeld gemaakt worden of hoe je werkplek eruit. Ook kan je in de story/verhaal functie de volgers vraag laten stellen of beantwoorden of polls in laten vullen. Dit zorgt direct voor interactie met je volgers en poteniele klanten.

Tip 6: Website maken?

Een website zonder betaalfunctie
Wil je naast je Instagram- of Facebook account je spullen via een website verkopen? Dat kan natuurlijk! Je hebt hierbij geen kennis nodig en hoeft niet te coderen. Op Youtube kan je verschillende handige video's vinden die je stap voor stap kunnen helpen. 
Een website kan je tegenwoordig eenvoudig zelf maken via bijvoorbeeld; jouwweb.nl, mijnwebwinkel.nl, jimdo.nl etc. Vaak kan je via dit soort gratis websites alleen geen producten verkopen. Je kunt daar wel mooie pagina’s maken waar je per thema je producten/spullen per thema kan laten zien.
Je kan de klant vervolgens verwijzen naar jouw social media account, zodat ze daar via jou kunnen bestellen.

Een webwinkel 
Als je bedrijfje te groot begint te worden kan je op een gegeven moment de stap maken naar een 'echte webwinkel'. Hier zijn tegenwoordig veel verschillende platforms van. Zo'n webwinkel is handig want het automatiseert ook enkele van je meer tijdrovende taken zoals bestellingen verwerken, voorraadregistratie, SEO et cetera. Je hebt bijvoorbeeld de platforms "Shopify", "BigCommerce" of Woocommerce". Voor het gebruik hiervoor betaal je maandelijks een vast bedrag. Dit varieert tussen de 40 en 80 euro per maand. 


Wil je dat klanten via jouw website met iDeal, Bancontact of een andere betaalwijze kunnen betalen? Dan heb je een Kvk nummer en een zakelijke rekening nodig. Meer informatie over de KvK komt bij tip 8.

Tip 7: Etsy.com

Is een website niet echt iets voor jou? Teveel gedoe? Kijk dan eens op Etsy.com dit is een groot platform waar je simpel zelfgemaakte producten kunt verkopen. Aanmelden is gratis en snel gedaan. Je kunt Etsy zien als een soort van marktplaats voor creatieve ondernemers. Zij hebben het platform en jij hoeft daar enkel foto's van jouw jouw zelfgemaakte sieraden op te plaatsen. Op deze wijze kan je tegen zeer lage kosten klanten over de hele wereld bereiken. Etsy wordt veel gebruikt door klanten van itsOkay die sieraden gemaakt met epoxyhars verkopen!

Jouw product eenvoudig promoten op Etsy
Ook biedt Etsy de mogelijkheid om jouw zelfgemaakte sieraden te promoten. Promoot producten waar veel vraag naar is of die je zelf al veel verkoopt. Bezoekers van Etsy die hiernaar opzoek zijn zien het product dan naar voren komen als eerste zoekresultaat. Dit kan al voor slechts 1 euro per dag! Je kunt zoals het voorbeeld hieronder een algemene foto gebruiken waarop een aantal sieraden (in dit geval sleutelhangers) te zien zijn. Een klant kan vervolgens een gepersonaliseerd product bestellen. Op deze wijze trek je veel potentiele klanten, omdat je niet met één specifiek product adverteert. 


Je betaalt bij Etsy €0,20 voor een product wat je in jouw winkel plaatst om te verkopen. Als je nu (2024) een winkel opent mag je wel de 40 eerste producten gratis plaatsen! Pas als je iets verkoopt betaald je 5% transactiekosten over het bedrag. Inruil hiervoor kan jij het platform van Etsy met miljoenen potentiele klanten gebruiken. 

Tip 8: Wel of geen bedrijfsregistratie?

Wanneer moet je je inschrijven als officieel bedrijf? En wanneer moet je dus belasting gaan betalen over je verkopen? 

In Nederland hebben wij de KVK (Kamer van Koophandel). Veel kleine ondernemers of shops die je ziet via social media hebben zich ingeschreven bij de KVK, zodat ze bij een groothandel in kunnen kopen. Een KVK nummer heb je ook nodig om een zakelijk rekening te kunnen open.

Als kleine ondernemer of shop is het niet verplicht je hier in te schrijven tot je in één boekhoudkundig jaar over een bepaalde grens gaat met je verkopen. In 2024 mag je tot €8.400 belastingvrij bijverdienen in Nederland. Voor België geld zelfs €10.160. Dit kan door middel van het (online)verkopen van sieraden en andere kunst via social media. Verdien je meer dan dit bedrag dan is het verstandig om je in te schrijven met je bedrijfje bij de KVK.

Er is ook een speciale regeling voor kleine ondernemers. Dit heet de KOR (Kleineondernemersregeling). Hier kan je gebruik van maken als je jaarlijks niet meer dan €20.000 omzet hebt. Maak hiervan gebruik als je onder dit bedrag valt, je hoeft dan namelijk geen BTW af te dragen (21% van je omzet). Meer informatie hierover lees je: hier.

Wil je je inschrijven bij de KVK? Dit kan je online gemakkelijk aanvragen. Hierbij kies je een datum en tijd uit bij een KVK kantoor bij jou in de buurt. Samen met de medewerker van de KVK wordt je bedrijf ingeschreven. Het inschrijven bij de KVK kost eenmalig €51,95. Zodra je je in hebt geschreven bij de KVK worden automatisch je gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. 

Tip 9: Verkoopprijzen

Als je je handgemaakte sieraden of andere kunst wilt verkopen dan zal je hiervoor een goede prijs moeten hanteren. Niet te duur, niet te goedkoop! Door te kijken naar jouw concurrenten kun je makkelijk inschatten wat je voor je producten kunt vragen. Kijk hierbij naar een verkoper die goed verkoopt of een aantrekkelijke Instagram / Etsy pagina heeft. Dan weet je dat je goed zit. 

Er zijn verschillende manieren om je prijs te bereken. Bijvoorbeeld:

  • Kosten van je materialen + €10,00 per uur = Prijs A
  • Kosten van de materialen x 3 = Prijs B
  • Prijs A + Prijs B : 2 (voor een gemiddelde prijs) = Prijs C
  • Prijs C vergelijk je door de naar je medeverkopers te kijken en indien nodig pas je dan de prijs aan.

Veel verkopers houden vaak een marge van 2 tot 3 keer de waarde van de inkoop van het product aan. Dat wil zeggen: je koopt iets in van €1,50 en vervolgens verkoop jij dat aan je klanten voor een prijs van tussen de €3,00 en €4,50.

Zet je zelf nooit te laag af in de markt. Als je merkt dat je niks verkoopt dan kan je er altijd nog voor kiezen om je prijs te laten zakken, door een mooie tijdelijk korting te geven aan je klanten of door gewoonweg even geduld te hebben. Kijk ook eens of je het juiste verkoopt. Is er wel vraag naar datgene wat jij maakt? Zijn er andere vergelijkbare producten of materialen waar meer vraag naar is?

Tip 10: Slim inkopen

Als je iets leuks doet, hangt er altijd een prijskaartje aan. Als je slim wilt inkopen kan je natuurlijk gebruik maken van kortingscodes van het bedrijf waar je inkoopt. Je kan via Google altijd kijken of er een actuele kortingscode is. Sommige bedrijven geven ook korting als je je inschrijft op hun nieuwsbrief.

Maar hoe ga je verder als dit allemaal al hebt geprobeerd. Wat je zou kunnen doen is het bedrijf een mailtje te sturen als je er al vijf tot tien bestelling hebt gedaan. Je wordt dan gezien als vaste klant. Je kan dan vragen of ze een "vaste klanten korting" geven. Dit is misschien even spannend, maar elke korting is weer iets. Bij itsOkay is dit ook altijd het proberen waard!

Tip 11: Kwaliteit en klantenservice

Dit is een belangrijk aspect bij een bedrijfje of webshop. Zorg altijd dat je goede en kwalitatieve producten levert. Vraag je dan ook altijd af: ''zou ik dit gebruiken, dragen of cadeau doen". Besteed altijd voldoende aandacht aan het eindproduct en de aflevering. Zodat je zo min mogelijk vragen of negatieve feedback krijgt. 

Daarnaast is een goede klantenservice ook belangrijk. Zorg dat het duidelijk is hoe de klant jou kan bereiken in geval van vragen. Wees altijd vriendelijk, begripvol en behulpzaam. Geef een klant eerlijk advies. Als iets stuk is gegaan, zorg dan voor een gepaste oplossing in samenspraak met de klant. Zo is de klant tevreden en zal deze in toekomst misschien nog eens bij je bestellen.

Tip 12: Je producten promoten 

Promoten en adverteren kan gemakkelijk zoals eerder benoemd via Etsy of Instagram. Op Youtube staan tal van Nederlandse video's met korte en duidelijke uitleg. Echter, kost deze manier van promoten/adverteren geld. En dat is iets wat je bij een beginnende shop vaak niet hebt. Naarmate je groeit kan je hier altijd in gaan investeren. Want met een goede advertentie op social media trek je veel klanten aan.

Een samenwerking met een influencer of een ander account kan veel nieuwe volgers of verkopen opleveren. Maar hoe pak je dat aan? Kijk kritisch naar het andere account of dat een influencer past bij hetgeen wat jij met je webshop/bedrijf wilt uitstralen. Hoe geef je de samenwerking vorm? Wat ga jij doen? En wat doet de ander?

Bij een samenwerking ontvangt de ontvangende partij één gratis product. Dat product zal het andere account dan op een leuke manier delen. Let op hierbij wel op dat beide partijen hier een voordeel uit moet halen. Het moet niet zo zijn dat je een gratis product weggeeft en dat je er niks op vooruit gaat.

Vind je het bijvoorbeeld leuk om blog te schrijven? Dan kun je zelf altijd een bedrijf benaderen voor een samenwerking. itsOkay gaat regelmatig nieuwe samenwerkingen aan met creatieve blogschrijvers. Neem een kijkje op de blog pagina om te zien wat je allemaal kunt maken met epoxyhars: sieraden, onderzetters et cetera!

Eigen ervaring DoorPetra.nl

Met DoorPetra ben ik ondertussen bijna 5 jaar bezig. Ik heb toen een Instagram account en Facebook pagina aangemaakt. In eerste instantie was dit alleen om mijn creaties te delen. Maar vrienden vonden dit leuk en kochten de producten.

Door andere account te volgen kreeg ik meer volgers. Zo groeide mijn netwerk langzaam. Ik ben DoorPetra niet begonnen om veel volgers te hebben, maar het is leuk om te zien hoe het account steeds groter wordt. Ik maakte eind 2022 mijn huidige website gewoon gratis. Maar toen werd er weinig via de website verkocht, omdat klanten niet direct konden betalen. Ik heb DoorPetra begin 2023 ingeschreven bij de KVK. Hierdoor kon in een zakelijke rekening openen en IDeal gebruiken op de website.

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met adverteren via Instagram. Je kan dan zelf kiezen voor welk bedrag per dag je dat wilt doen. Meestal zet ik dit bedrag tussen de €5-10 per dag. Als ik een advertentie heb aanstaan dan zie ik direct de verkopen stijgen. Adverteren op Instagram en Facebook is bovenal niet moeilijk. 

Soms doe ik een leuke winactie met mijn eigen account of ik wordt wel eens gevraagd om met een grote winactie mee te doen met andere kleine ondernemers. Dit zorgt altijd voor groei in volgers. 

Meer informatie?

Heb je vragen over het maken van kunst, sieraden of het gieten/coaten van vloeren of andere objecten? Bij itsOkay werken meerdere epoxy experts met allemaal hun eigen expertise. Wij helpen je graag.
Neem contact op met de klantenservice van itsOkay of neem een kijkje in het Epoxy kenniscentrum

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter


Over itsOkay

Wil jij ook graag iets maken en je creativiteit ontwikkelen? Dan is itsOkay de winkel voor jou! ItsOkay is dé Epoxy Specialist van Nederland en België. Sinds 2018 actief en dus al meer dan 6 jaar een grote online webwinkel in epoxy.

Daarnaast gaan onze epoxy specialisten altijd transparant te werk en geven jou eerlijk en persoonlijk advies.

Handleidingen >

Login

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account?
Maak gratis een account aan en geniet van vele voordelen.